Högsta kvalitet till bästa pris
Huvudinnehåll
Hållbarhetsblogg

På hållbarhetsbloggen skriver Katarina Rosenqvist, CSR-ansvarig på Lidl Sverige, om hur Lidl Sverige arbetar med miljö och socialt ansvar.

Hållbarhetsveckor på Lidl

Nu drar vi igång en fyra veckor lång kampanj i våra butiker för att lyfta vårt hållbara sortiment. Först ut är våra Fairtrade varor som vi lyfter denna vecka.

Som många vet vid det här laget är alla rosor på Lidl Fairtrade-märkta och de kommer från Kenya. För några månader sedan besökte jag Harvest Flowers utanför Nairobi, en av de rosodlingar som levererar till våra butiker. De har varit Fairtrade certifierade sedan 2012 och vunnit pris för sina fina projekt inom miljö och social hållbarhet. Bland annat stöttar de ensamstående kvinnor så att deras barn kan gå i skolan, de driver vaccinationscentraler, har trädplanteringsprojekt och förser skolor med solceller så att de har en fungerande elförsörjning. Hela företaget är engagerat och alla jag mötte berättade att arbetet med Fairtrade har förbättrat samarbetet mellan de anställda och ledningen och att alla nu arbetar mot ett gemensamt mål; att förbättra levnadsvillkoren för de ca 1000 anställda, deras familjer och lokalsamhället runt omkring. När de anställda själva får nämna ett projekt som de är extra stolta över så är det att de förser 14 skolor i området med fria bindor till alla flickor. Innan var många flickor borta en gång i månaden vilket naturligtvis inverkade på deras skolgång och möjlighet att hänga med i undervisningen. Så detta projekt har starkt bidragit till utbildning på mer jämlika villkor för flickor och pojkar.

Det var ett fantastiskt besök och jag är mer övertygad än någonsin – Fairtrade gör verklig skillnad för de som odlar våra varor.

Katarina Rosenqvist, hållbarhetschef Lidl Sverige
 

2016-04-11

Lidl Sveriges släpper sin andra hållbarhetsredovisning

Hållbarhetsredovisning 2014-15

Vi är glada att nu kunna presentera vår andra hållbarhetsredovisning för verksamhetsåret 1 mars 2014-28 februari 2015. Under året har vi fortsatt att utveckla vårt hållbarhetsarbete inom våra fokusområden Medarbetare, Sortiment, Miljö och Samhällsengagemang.

I redovisningen kan du läsa mer om våra ambitioner och mål för att bli ett mer hållbart företag. Några höjdpunkter ur redovisningen:

  • Försäljningen ökade med 11% till 7,9 miljarder kronor.
  • Fortsatt fokus på svenskproducerat och ekologiskt sortiment.
  • Internt värdegrundsarbete för alla anställda.
  • Övergång till 100% förnybar el i vår verksamhet.
  • Som första dagligvarukedja säljer vi bara Fairtrade-märkta rosor.
  • Pilotprojekt för nattleveranser med elhybridfordon.

Redovisningen är upprättad enligt GRIs, Global Reporting Initiative, riktlinjer version G4 och är översiktligt granskad av EY. Du hittar redovisningen här lidl.se/hallbarhet
Vi hoppas att du ska tycka att det är en intressant läsning och ser fram emot en dialog om hur vi kan bli ännu bättre framöver. Svara gärna i kommentarsfältet här eller skicka ett mejl till hallbarhet@lidl.se

2016-01-20

Pop up-bankett till förmån för Barncancerfonden

Lebon

Den 10 december anordnade vi vår egen po up-bankett – LE BON, för 1 300 gäster. Temat för kvällen var som namnet antyder en hyllning till det goda, både god mat och för en god sak. Som ett led i vårt långsiktiga samarbete med Barncancerfonden gick alla intäkter för maten och dricks under kvällen, totalt 563 627 kr till deras livsviktiga forskning.

Sedan flera år är vi en av Barncancerfondens huvudpartners och bidrar tillsammans med våra kunder på flera sätt till deras arbete. Bland annat säljer vi varor i våra butiker där en del av försäljningspriset går till dem. Som kund kan du välja att skänka din pant till Barncancerfondens verksamhet vid våra pantmaskiner. Dessutom är vi huvudsponsor till Ride of Hope, ett nio dagar långt cykellopp som anordnas till förmån för Barncancerfonden där vi bidrar med all mat och dryck.

Under förra verksamhetsåret bidrog vi tillsammans med våra kunder med 2,6 miljoner kronor till Barncancerfondens arbete. I och med LE BON hoppas vi kunna bidra med minst lika mycket detta verksamhetsår.

Läs mer om LE BON här: www.lidl.se/lebon

2015-12-15
 

Idag fikar vi Fairtrade!

Fairtradefika

Nu är det verkligen dags för ett blogginlägg igen och vad kan väl passa bättre än att göra det på årets stora fika-dag? Idag deltar vi på Lidl för sjunde året i rad i Fairtrade Challenge och bjuder våra kunder på Fairtrade-fika i alla våra butiker.

Vi ser det som ett bra sätt att visa upp våra egna Fairtrade-märkta varor under vårt varumärke Fairglobe och dessutom öka kännedomen om Fairtrade som märkning bland våra kunder. För även om försäljningen av Fairtrade-märkta varor ökar varje år så finns det fortfarande mycket kvar att göra för att ytterligare bidra till att odlare och anställda i utvecklingsländer kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.  Ju fler vi blir som visar omtanke när vi handlar, desto fortare kan de som odlar och producerar varor lämna fattigdomen bakom sig. Där kan vi som livsmedelskedja tillsammans med våra kunder göra stor skillnad och det vill vi uppmärksamma idag. Förra året fikade 15,800 personer på en Lidl-butik, vi hoppas att vi blir ännu fler idag. Och är man bortbjuden på fika idag så föreslår jag att man tar med sig våra extra fina Fairtrade-rosor.

Ps. vill du veta mer om vad vi på Lidls hållbarhetsavdelning gör på dagarna så kan du denna vecka följa oss på instagram.

2015-10-15

Footer blogg