Senast reviderad: Juni 2025
Version: 2.1
Lidl Plus Integritetsmeddelande
Innehåll
2. Kontaktuppgifter till den registeransvarige och dataskyddsombudet
3. Behandlingsändamål, rättsliga grunder och mottagare
3.1 Registrering för Lidl Plus och kontohantering
3.3 Fastställa dina produktintressen samt skapa personanpassad reklam
3.4 Optimering av marknadsföringsåtgärder, butiksnätverk och butiksdesignen
4. Till vilka andra mottagare lämnar vi ut dina personuppgifter?
4.2 Överföring av uppgifter inom Lidl-koncernen
4.3 Överföringar till mottagare i tredjeländer
5. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
6. Vilka rättigheter har du när det gäller behandlingen av dina personuppgifter?
1. Översikt
Lidl Plus är ett Loyalty-program (i nedanstående ”tjänster” eller ”Lidl Plus“), som förser dig med skräddarsydda erbjudanden och rabatter från företagen inom Lidls företagskoncern samt från utvalda samarbetspartner.
För att kunna använda vissa online-tjänster inom Lidls företagskoncern kommer du behöva registrera dig för Lidl Plus, (”online-tjänster “, som exempelvis online-butiker, Click & Collect Service, Apps osv.) Vänligen beakta att vissa funktioner endast finns tillgängliga via Lidl App. Till exempel krävs det att du identifierar dig med Lidl App i kassan, så att dina köp i våra Lidl-butiker kommer med i din Lidl Plus-profil.
2. Kontaktuppgifter till den registeransvarige och dataskyddsombudet
Med undantag för avvikelser som nämns i det nedanstående är det Lidl Stiftung & Co. KG, Stiftsbergs-traße 1, 74172 Neckarsulm (“Lidl Stiftung“,“vi“,“oss“) som ansvarar för behandlingen av dina person-uppgifter med avseende inom Lidl Plus.
Det går att nå dataskyddsansvarig på Lidls Stiftung via ovan angiven adress eller via dataskydd@lidlplus.se
3. Behandlingsändamål, rättsliga grunder och mottagare
3.1 Registrering för Lidl Plus och kontohantering
Syfte med databehandling/rättslig grund
Efter att du har registrerat dig kan du använda Lidl Plus till alla våra länkade online-tjänster med samma användarnamn och lösenord som du har för ditt Lidl Plus konto. Du får också åtkomst till dina konto-uppgifter, inköpshistorik och alla övriga Lidl Plus funktioner via ditt Lidl Plus-konto.
Vid Lidl Plus registreringen hanteras följande uppgifter:
- Förnamn,
- Efternamn,
- Födelsedatum,
- E-postadress,
- Mobiltelefonnummer,
- Lösenord,
- Titel (valfritt),
- Kön (valfritt),
Vi begär att få veta ditt födelsedatum eftersom det krävs att du fyllt arton år för att du ska ha lov att använda Lidl Plus (se avsnitt 2 i allmänna villkor) och vissa specifika produkter (som alkoholhaltiga drycker).
Det är valfritt att ange din adress och ditt efternamn på ditt Lidl Plus-konto. Men dessa uppgifter kommer dock att vara nödvändiga för användning av vissa funktioner.
Om du registrerat dig i Lidl-appen för Lidl Plus, kommer vi också att behandla uppgifter kopplade till din valda butik. Utöver nämnda uppgifter erhåller vi även information via eventuella online-tjänster som du använt, såsom dina tidigare lagrade betalmetoder samt din inköpshistorik. Dessa uppgifter kan du se-dan ladda ner från ditt Lidl Plus-konto.
Vi behandlar de uppgifter som samlas in under registreringen för följande specifika ändamål:
- Kommunikation med dig,
- Verifiera din identitet som kontoinnehavare (t.ex. vid återställning av lösenord),
- Överföring av ditt köp & användarbeteende till din kundprofil
Dessutom använder vi din e-postadress för att skicka dig ett meddelande när ditt konto används av en ny enhet.
Rättslig grund för ovan berörd behandling är artikel 6.1 (b) i Dataskyddsförordningen GDPR. Detta innebär att vi hanterar dina personuppgifter i syfte att tillhandahålla avtalsenliga tjänster. Vårt legitima behandlingsintresse bygger på beskrivet syfte ovan.
Följande uppgifter behandlas för att säkra registrerings-/inloggningsprocessen:
- E-postadress eller mobilnummer,
- IP-adress,
- Musrörelser,
- Längden på ditt besök på registreringssidan,
- Onlineidentifierare som enhets-ID,
- Webbläsarinformation (webbläsarens namn och version),
- Namn och version av operativsystemet på den enhet där webbläsaren är installerad,
- Nätverksbaserad plats för din enhet när du loggar in,
- Datum och tid för registrerings-/inloggningsförsöket,
- Information om huruvida registrerings-/inloggningsförsök lyckades.
Om du önskar använda vår betaltjänst Lidl Pay (se nedan nummer 3.10) kommer s.k. ”dubbelfaktor-autentisering” integreras med inloggningsförfarandet. Vid registreringen av ditt Lidl Plus-konto, skickas en kontrollkod till ditt mobiltelefonnummer eller e-postadress, som vi har uppgifter om. Detta garanterar att endast du får tillgång till ditt konto, även om en part har kunskap om ditt lösenord. Dubbelfaktorautentiseringen kan stängas av när som helst via vår kundtjänst. Sker detta går det inte att använda din Lidl Pay mer.
Rättslig grund för ovan berörd behandling är artikel 6.1 f) i Dataskyddsförordningen GDPR. Vårt legi-tima behandlingsintresse bygger på beskrivet syfte ovan.
Mottagare/kategorier av mottagare
Om du loggar in på Onlinetjänster som Lidl Plus-användare vidarebefordrar vi till respektive operatör av Onlinetjänsten de uppgifter som krävs för att tillhandahålla den Tjänst du har begärt. Dessa uppgifter varierar beroende på erbjudandet och kan inkludera:
- Verifierade inloggningsuppgifter (t.ex. e-postadress, lösenord, mobilnummer),
- Kontaktuppgifter (t.ex. namn, adress, födelsedatum),
- Lagrade betalningsmetoder,
- Information som lagras i avsnittet "Om mig" under kontoinformation.
3.2 Butiksbesök
Syfte med databehandling/rättslig grund
Om du använder Lidl Plus, kan du vid butiksbesök identifiera dig vid självutcheckning eller i kassan. I dessa fall samlar vi in följande uppgifter:
- Butiken du har besökt,
- De produkter du har köpt eller returnerat efter typ, kvantitet och pris,
- Kuponger och värdekuponger du har löst in,
- Beloppet på köpkvittot,
- Tidpunkten för betalningstransaktionen och vilket betalningsmedel du använde.
När du gör inköp i Lidl-butiker samlar du på dig digitala poäng som du kan lösa in mot Lidl Plus-kuponger. För att inlösa kupongerna räknas alla insamlade poäng ihop som hör till ditt kundnummer. Även återlämnade varor beaktas vid poängberäkningen.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(b) GDPR, det vill säga att vi behandlar ovan nämnda upp-gifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
I syfte att förhindra ekonomisk skada för företagen i Lidl-koncernen analyserar vi ditt köpbeteende och förebygger på så vis eventuella bedrägerier. I synnerhet utvärderar vi huruvida och hur ofta varor återlämnas. Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 f) Dataskyddsförordningen GDPR. Vårt legitima behandlingsintresse bygger på de beskrivna syftena ovan.
I händelse av produktåterkallelser kommer vi att kontrollera om du har köpt den berörda produkten så att vi kan meddela dig om återkallelsen. Detta förfarande syftar till att skydda din hälsa (artikel 6.1 d) Dataskyddsförordningen GDPR) och grundar sig på vårt legitima intresse att meddela dig om eventuella produktåterkallelser (artikel 6.1 f) Dataskyddsförordningen GDPR).
3.3 Fastställa dina produktintressen samt skapa personanpassad reklam
Syfte bakom databehandlingen/rättslig grunder
Via Lidl Plus bedömer vi vilka produkter, kampanjer och tjänster som kan vara av potentiellt intresse för dig. Bedömningen sker särskilt på grundval av följande uppgifter:
- Butiksköp (t.ex. produkter som köpts eller returnerats efter typ, mängd och pris),
- Demografiska uppgifter (t.ex. ålder, kön, bostadsort),
- Data som lagras i Lidl Plus-kontot,
- Information om livssituationer och intressen, som lagras i avsnittet "Om mig",
- Aktiverade och/eller inlösta kuponger,
- Deltagande i tävlingar och kampanjer,
- Reservationer,
- Användning av våra partnererbjudanden som beskrivs i avsnitt 3.8(t.ex. tid, mängd, plats),
- Användning av funktioner i Lidl Plus (t.ex. inköpslista),
- Användning av vår betalningstjänst Lidl Pay.
Dessutom behandlas följande information från Onlinetjänster för att fastställa dina intressen:
- Användningsdata för Lidl-appen, t.ex.
- Besökta appavsnitt,
- Visade artiklar,
- Operativsystemets version,
- Identifiering av enhet,
- Systemspråk och valt land,
- Lidl-appversion som används,
- Spårningsdata, t.ex.
- Annonsidentifierare (iOS IDFA, Android-annons-ID eller Huawei ID, e-postadress, adress, mobiltelefonnummer),
- IP/MAC-adress,
- HTTP-rubrik,
- Unikt ID från enheten,
- Information om användning av appar och webbplatser (klickade länkar, besökta områ-den, användningstid och -frekvens, antal klick och scrollningar),
- App- och händelsetokens,
- Ditt användarbeteende i relation till marknadsföringskommunikation för onlinetjänster, t.ex.
- Tidpunkt för öppning av nyhetsbrevet,
- Länkar eller områden som klickats på,
- Användningsvaraktighet och -frekvens.
Vi använder metoder som bygger på matematisk statistik för att identifiera dina intressen. För detta ändamål kommer dina personuppgifter också att jämföras med uppgifter från andra kunder. Utifrån denna jämförelse kan vi bedöma vilka varor och kampanjer som är relevanta för kunder med jämför-bara intressen.
Vi använder denna information för att ge dig och andra kunder av onlinetjänsterna personlig reklam skräddarsydd efter dina intressen och för att erbjuda dig bästa möjliga individuella erbjudanden och rabatter. Där det är möjligt kommer du också att få personlig information om varor, kampanjer, tävlingar, lotterier, nya tjänster, recept, kundundersökningar och de senaste streaming-, butiks-, webbutiks-, blomster-, foto- och reseerbjudandena. Vi använder också dessa resultat för att optimera Lidl Plus-programmet.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(b) GDPR, det vill säga att vi behandlar ovan nämnda upp-gifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare/kategorier av mottagare
Därutöver kan vi lämna ut uppgifter som beskrivs i detta stycke till andra företag inom Lidl-koncernen eller till tredje part, såvida en rättslig grund föreligger (särskilt genom ditt samtycke till utnyttjande av spårnings teknik via våra onlinetjänster).
3.4 Optimering av marknadsföringsåtgärder, butiksnätverk och butiksdesignen
Syfte med databehandlingen/rättsliga grunder
Om du anger din adress till oss i samband med registreringsprocessen eller vid ett senare tillfälle via Lidl Plus-kontot, kommer vi att använda den för att optimera vår marknadsföring (till exempel utdelning av flygblad, affischannonsering) och för att utveckla vårt butiksnätverk.
Behandlingen utav sådana uppgifter kommer äga rum med stöd av berättigat intresse. Vårt berättigade intresse utgör att optimera våra olika säljkanaler (artikel 6.1 f) Dataskyddsförordningen GDPR.
3.5 Google reCaptcha
Syfte med databehandling/rättslig grund
Vi använder Google reCaptcha för att skydda vår registrerings-/inloggningsprocess från attacker eller missbruk av automatiserade program (så kallade bots). Bots används till exempel för att försöka få tag på lösenord till kundkonton eller för att begränsa webbplatsens funktionalitet genom massöverföringar av data.
Google reCaptcha avgör om interaktionen med webbplatsen sker av en mänsklig användare eller en bot. För detta ändamål analyseras användarbeteendet (tid som spenderas på sidan eller gjorda musrö-relser) och IP-adressen läses av Google och kontrolleras för att se om den kan ha tilldelats en bot tidi-gare. Om IP-adressen redan har tilldelats en bot överför Google denna information till oss. Vi lagrar sedan dessa IP-adresser för att skydda oss mot framtida attacker. Denna analys startar automatiskt så snart du öppnar registreringssidan.
Den rättsliga grunden för denna databehandling är artikel 6(1)(1)(f) GDPR. Vårt berättigade intresse baseras på de syften med behandlingen som anges ovan.
Mottagare/kategorier av mottagare
Genom att vi drar nytta av tjänsten Google reCaptcha kommer ovan nämnda uppgifter även bli föremål för databehandling via Google LLC, 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, California 94043, USA. Vi har inget eget inflytande över Googles behandling och hantering av uppgifterna. Mer informat-ion om Googles databehandling hittar du här: https://policies.google.com/privacy.
3.6 Tävlingar
Syfte med databehandlingen/rättslig grund
Som Lidl Plus-användare har du möjlighet att delta i olika tävlingar. Om inget annat specificerats, kom-mer dina personuppgifter bli föremål för behandlingen i samband med ditt deltagande vid tävlingens genomförande (till exempel, när vinnaren utses, delges om sin vinst och får vinsten skickad till sig) och för de ändamål som beskrivs i sektion 3.4 för att fastställa dina intressen enligt beskrivningen i sektion 3.3.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(b) GDPR, det vill säga att vi behandlar ovan nämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare/kategorier av mottagare
En överföring till Lidl-koncernen eller tredje part sker endast utanför ovan nämnda bestämning av dina intressen och den personliga annonseringen, i den mån detta är nödvändigt för behandlingen av tävlingen (t.ex. att skicka priset via ett logistikföretag). Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(f) GDPR.
3.7 Reservation av produkter
Syfte med databehandling/rättslig grund
Om du reserverar produkter via Lidl Plus och köper dem i butiken vid ett senare tillfälle behandlar vi denna information för att
- göra det möjligt för dig att göra ett senare köp i en Lidl-butik,
- för att visa en historik över bokningar,
- för att erbjuda dig specialerbjudanden skräddarsydda efter dina preferenser och intressen och för att göra det möjligt för dig att delta i aktiviteter.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(b) GDPR, det vill säga att vi behandlar ovan nämnda upp-gifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare/kategorier av mottagare
Vi skickar en lista över de reserverade produkterna och ditt ordernummer till det berörda Lidl-koncernens företag. Lidl-företaget använder dessa uppgifter under eget ansvar för den efterföljande behandlingen av köpeavtalet.
3.8 Partnererbjudanden
Syfte med databehandling/rättslig grund
Lidl Plus ger dig möjlighet att utnyttja erbjudanden och nedsatta priser från valda samarbetspartners. Vissa av dessa erbjudanden förutsätter att du identifierar dig som Lidl Plus-kund med ditt digitala kund-kort för att kunna utnyttja dem. I sådant fall meddelar samarbetspartnern oss om det använda special-erbjudandet samt förser oss relevanta uppgifter (så som tidpunkt, antal, plats).
Om specialerbjudanden erbjuds inom Lidl Plus för avtal som ingåtts med våra partners, kommer vi att få dina kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress och mobilnummer) från dem så att vi korrekt kan koppla spe-cialerbjudandet till ditt konto.
Vi använder informationen om användningen av partnererbjudanden för att fastställa dina intressen enligt ovanstående beskrivning och för att visa dig personligt anpassad reklam.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(b) GDPR, det vill säga att vi behandlar ovan nämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare/kategorier av mottagare
I den mån du önskar utnyttja erbjudanden från samarbetspartner via Lidl Plus, förmedlar vi endast de uppgifter som styrker att du är Lidl Plus-användare till samarbetspartnern, så att denne samarbetspart-ner kan se till att du får tillgång till erbjudandet.
3.9 Lidl Charge
Syfte med databehandlingen/rättslig grund
För att kunna ladda vid en av Lidls laddningsstationer måste du först identifiera dig med Lidl Plus. Om du inte har registrerat din adress hos Lidl Plus ännu, ombeds du ange en faktureringsadress, så att det går att betala. Vid laddningen blir följande uppgifter kopplade till ditt kundnummer föremål för behandlingen:
- Datum för laddningsprocessen,
- Laddningsmängd (kWh),
- Laddningseffekt (kW),
- Start och slut på laddningsprocessen (tid),
- Typ av laddningskontakt som används.
Uppgifter om användningen av butikernas laddningsstationer tar vi till vara på för att identifiera dina intressen och kunna visa dig personligt anpassad marknadsföring, enligt beskrivningarna ovan.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6.1 b i GDPR. Detta innebär att vi behandlar ovannämnda uppgifter på grundval av avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare/kategorier av mottagare
Om du väljer en laddningsstation och en kontakt via Lidl Plus från E-Mobility-tjänsterna, vidarebefordrar vi dina kunduppgifter till Lidls kundtjänst, Lidl Sverige KB. i syfte att möjliggöra laddningen. Den rättsliga grunden för uppgiftslämnandet är artikel 6.1 f i GDPR.
3.10 Lidl Pay
Syfte med databehandlingen/rättslig grund
Som Lidl Plus-användare kan du välja att registrera ditt kredit- eller betalkort hos vår mobila betalnings-tjänst "Lidl Pay" och bekvämt göra betalningar (t.ex. i Lidl-butiker) med din mobila enhet. Registrering och användning av Lidl Pay kräver att du anger uppgifter, såsom kredit- eller betalkortsnummer, CVV/CSV- kod, för- och efternamn samt kortets utgångsdatum. Dessa uppgifter matas in och lagras i krypterad form direkt i de PCI-DSS- och PCI 3DS-certifierade systemen på vår betalningsplattform. För att säkerställa att du verkligen är innehavare av kredit-/betalkortet kommer dina uppgifter att jämföras med informationen från kortutgivande företag.
Om registreringen för Lidl Pay lyckas skickar betalningsplattformen oss en token som bekräftelse. Vi kopplar sedan denna token till ditt kundkonto.
Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(b) GDPR, det vill säga att vi behandlar ovan nämnda uppgifter baserat på avtalsförhållandet mellan dig och oss.
Mottagare/kategorier av mottagare
När du använder Lidl Pay i en Lidl-butik vidarebefordras dina kredit- eller betalkortsuppgifter till respek-tive Lidl-koncernföretag för betalningsbehandling, som sedan behandlar uppgifterna för sina egna än-damål (t.ex. för skattekontroll).
För att kunna genomföra betalningsprocessen i enlighet med de lagstadgade bestämmelserna i direktiv (EU) 2015/2366 ("PSD 2"), tillämplig nationell genomförandelagstiftning och delegerad förordning (EU) 2018/389, utbyter vi även specifik information (t.ex. uppgifter om dig, transaktionen och ditt betalningsbeteende) med ditt kreditinstitut eller utfärdaren av ditt betalningsmedel (t.ex. ditt betalkort eller kreditkort) med hjälp av våra tjänsteleverantörer.
Dessa behandlingar utförs på grundval av artikel 6(1)(b) GDPR (utförande av betalning) och artikel 6(1)(c) GDPR (uppfyllande av ovan nämnda rättsliga skyldigheter).
För att förhindra bedrägerier behandlar vi ditt mobilnummer i registrerings-, förautentiserings- och betalningsprocessen och överför det till betaltjänstleverantören. Den rättsliga grunden för detta är artikel 6(1)(f) GDPR, varigenom vårt berättigade intresse ligger i att förhindra bedrägerier.
4. Till vilka andra mottagare lämnar vi ut dina personuppgifter?
4.1 Översikt
Utöver de fall som nämns i 3.1 - 3.10 vidarebefordras dina personuppgifter utan ditt samtycke endast om lagen tillåter detta, vilket är fallet om:
• vi har ett legitimt intresse att vidarebefordra dina personuppgifter för administrativa ändamål inom Lidl-koncernen och dina rättigheter och intressen avseende skydd av personuppgifter i den mening som avses i artikel 6.1 f i GDPR inte har företräde.
eller
• vi anlitar en tredje part för att utföra behandlingen, som vi valt med stor omsorg och som ingått avtalsförpliktelser med oss, enligt vilka denna part endast får hantera behandlingen enligt våra anvisningar.
4.2 Överföring av uppgifter inom Lidl-koncernen
De uppgifter som lämnats i registreringssyfte kommer delas inom Lidl-koncernen för interna administrativa ändamål, samt för en fungerande gemensam kundtjänst.
Sådant utlämnande av personuppgifter anses rättfärdigat i ljuset av vårt legitima intresse att dela upp-gifterna för administrativa ändamål inom vår företagsgrupp (artikel 6.1 f i GDPR).
4.3 Överföringar till mottagare i tredjeländer
I vissa fall kan det vara nödvändigt för oss att överföra dina personuppgifter till mottagare i ett eller flera tredjeländer utanför Europeiska unionen (EU)/Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Europeiska kommissionen har genom ett adekvat skyddsbeslut certifierat vissa tredjeländer som att de har en dataskyddsnivå som är jämförbar med GDPR. En översikt över tredje länder med ett adekvansbeslut finner du här. För tjänsteleverantörer baserade i USA gäller detta endast om de är certifierade i enlighet med EU:s och USA:s ramverk för dataskydd.
Om det inte finns något beslut om adekvat skyddsnivå säkerställer vi överföringen genom andra mekanismer. Det kan till exempel röra sig om bindande företagsregler, standardavtalsklausuler från Europeiska kommissionen, certifikat eller erkända uppförandekoder.
Om inget annat anges sker överföringen till tredjeland antingen på grundval av ett beslut om adekvat skyddsnivå eller säkras genom någon av de mekanismer som anges ovan. Om du har några frågor om detta kan du kontakta vårt dataskyddsombud ( avsnitt 2 ).
5. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi raderar eller anonymiserar dina personuppgifter så snart de inte längre behövs för angivna ändamål. Vanligtvis spar vi dina personuppgifter, så länge som du deltar i Lidl Plus. Om du inte uppvisat aktivitet under de senaste 24 månaderna eller själv raderat ditt Lidl Plus-konto, meddelar vi dig om förväntad uppgiftsradering. Därefter har du 72 timmar på dig att avbryta raderingen genom en vanlig inloggning. Utifall att dina uppgifter enligt lagstadgade krav måste sparas under en längre tid eller för att säkra, göra gällande eller genomdriva rättsliga anspråk, kommer vi behålla dina uppgifter även efter att kontot har raderats. Men uppgifterna kommer enbart behållas så länge som lagen tillåter att de sparas i varje enskilt fall.
Skulle du inte använda Lidl Pay på 24 månader raderas inhämtade uppgifter via funktionen samt funktionen själv. Du kan alltid registrera om dig på nytt hos Lidl Pay när du vill.
Samtliga personuppgifter som du lämnar till oss under kundtjänstförfrågningar kommer att raderas eller anonymiseras av oss senast inom 95 några dagar efter det slutliga svaret. Enligt vår erfarenhet inkommer vanligtvis inga fler förfrågningar efter 95 dagar. När rättshavare gör sina rättigheter gällande spa-ras persondata som bevis i 3 år efter sista förfrågan, så att vi hinner lämna tillräckliga upplysningar samt uppfylla våra lagstadgade skyldigheter.
Vi sparar loggfilerna där vi registrerar dina interaktioner med Lidl Plus (t.ex. din inloggning, återställning av lösenord, osv.) under en period på upp till 90 dagar.
6. Vilka rättigheter har du när det gäller behandlingen av dina personuppgifter?
Du har rätt att kostnadsfritt begära information om de personuppgifter som sparats om dig i enlighet med artikel 15.1 i GDPR.
Om de legala skyldigheterna föreligger, är du berättigad till rättelse (artikel 16 GDPR), radering (artikel 17 GDPR) och inskränkt behandling (artikel 18 GDPR). Förutsatt att det är du som tillhandahållit uppgifterna, har du rätt att begära utelämning av uppgifterna enligt artikel 20 GDPR.
Om databehandling sker enligt artikel 6(1)(1)(e) eller (f) i GDPR har du rätt att invända i enlighet med artikel 21 i GDPR. Om du invänder mot databehandlingen kommer den endast att fortsätta om vi kan visa att det finns tvingande berättigade skäl för vidare behandling som väger tyngre än ditt intresse av att invända. Du kan när som helst skicka in din invändning via detta kontaktformulär.
Om behandlingen baseras på samtycke i enlighet med artikel 6.1 a) eller artikel 9.2 a) GDPR kan du när som helst återkalla ditt samtycke med framtida verkan utan att det påverkar lagligheten av den tidigare behandlingen.
Du har också rätt att lämna in ett klagomål till en dataskyddsmyndighet. Ansvarig tillsynsmyndighet är den myndighet som finns i det land där du bor eller det land där den personuppgiftsansvariga är baserad.