Vegansk mjölk

Guide till vegansk mjölk och mjölkalternativ

Det finns en mängd olika veganska mjölksorter att testa och alla har en smak och konsistens som skiljer sig åt. Vare sig du äter vego regelbundet eller vill variera din kost kan vegansk mjölk vara en bra lösning. Här är en snabbguide till några av de mest populära veganska mjölksorterna och mjölkalternativen.

Vad är vegansk mjölk?

Vegansk mjölk eller växtbaserad mjölk är drycker som görs utan animaliska produkter. Det betyder att de kommer till 100% från växtriket. Vegomjölk är ett utmärkt alternativ för de som har laktosintolerans eller vill få in mer grönt i sin kost. Vegomjölk har blivit alltmer populärt, vilket gör att du kan hitta mängder av olika typer av mjölk och dryck hos oss på Lidl och i andra butiker. Men med ett utökat utbud kan det bli svårt att veta vilket alternativ som är bäst - just därför har vi tagit fram denna guide!

Innehåll:

Vilken vegansk mjölk ska man välja?

Beroende på vad du behöver mjölken till så finns det många olika alternativ som passar bra!

 HavremjölkMandelmjölkSojamjölkKokosdryckCashewmjölkHasselnötsmjölkRismjölkPotatismjölkÄrtmjölk
SmakLätt söt & nötigVarierande sötma, något nötigLätt nötig och olika smakerKrämig, kokossmak, sötareNötig, mycket krämig med varierande sötmaMycket krämig, fyllig smak och kraftig nötsmakNeutral, lite söt, tunnNeutral, något besk, inte sötNeutral, ärtliknande, inte söt
NäringKalcium, fosfor & D-vitaminA-, D- & E-vitamin, kalcium & magnesiumProteinC-, E- & B-vitaminMagnesium, kalium & zinkE-vitamin, kalcium & kaliumKalcium, A-, B- & D-vitaminKalcium & D-vitaminProtein, kalcium, järn, D-vitamin & essentiella aminosyror
Passar bäst tillFlingor, kaffe, bakningKaffe, bakningFlingor, gröt, kaffe & bakningBakning & matlagning för asiatiska rätter & sopporFlingor, bakning & matlagningFlingor, kaffe, varm choklad & smoothiesMatlagning, som dryckKaffeSmoothies

 

Vegansk mjölk och hållbarhet

Du kanske har hört en del om växtbaserad mjölk som ett mer hållbart alternativt till komjölk.

Men då är nästa fråga – vilken vegomjölk är mest hållbar? Under 2018 gjordes en studie vid universitetet i Oxford för att analysera påverkan av framtagning för ett glas av olika typer av vegomjölk. Bland annat tittade de på hur mycket växthusgaser som bildades och hur mycket mark som behövs för att odla de olika växterna och hur mycket vatten som behövdes. Vad är då mest hållbart? Ja, det beror på vad man tittar på!

Studien tittade på 5 olika typer av mjölk: komjölk, rismjölk, sojamjölk, havremjölk och mandelmjölk. Av dessa var komjölk den som gav allra mest utsläpp, behövde mest mark och vatten, tätt följt av rismjölk som också behövde mycket vatten och ledde till mycket utsläpp. Sojamjölk, havremjölk och mandelmjölk gav alla mindre mängder utsläpp och behövde liknande mängder mark för att framställas, dock var mandelmjölken den som behövde allra mest vatten efter komjölken.

Åter till frågan: vilken mjölk är då mest hållbar? Enligt denna studie och om man tittar på dessa tre faktorer så är det inte komjölken i alla fall utan snarare sojamjölken eller havremjölken!

 

Cashewmjölk

Cashewmjölk eller cashewdryck görs genom att blötlägga cashews i vatten och därpå mala ned detta till en kräm. Krämen blandas sedan med vatten och andra ingredienser som salt och sötningsmedel för att få till den slutliga smaken.
 

Smak: 

Nötaktig, krämig och lite söt. Om du letar efter en cashewdryck som smakar så nära komjölk som möjligt kan du välja en osötad variant. Annars finns det gott om smaksatt cashewmjölk i butik.
 

Näring:

Den är rik på vitaminer och mineraler, inklusive magnesium, kalium och zink.
 

Passar bäst till:

Flingor, bakning, matlagning för både söta och salta rätter.

Kokosdryck

Kokosdryck görs genom att extrahera fruktköttet från en mogen kokosnöt och sedan blanda det med vatten. Förhållandet mellan kokos och vatten varierar beroende på hur tjock eller krämig man vill att slutprodukten ska vara.
 

Smak:

Mycket smak av kokos, söt. Den är också krämig och smidig.
 

Näring:

C-, E- och B-vitamin, samt järn och magnesium.  
 

Passar bäst till:

Kokosdryck och kokosmjölk kan användas i stället för komjölk i de flesta recept. Kokosdrycken är inte lika tjock som kokosmjölken men fungerar lika bra i både bakning och matlagning, speciellt för asiatiska rätter och soppor.

Sojamjölk

Sojamjölk är ett mejerifritt alternativ till komjölk som är gjord på sojabönor. Den framställs genom att sojabönor blötläggs i vatten och sedan mals till en massa. Massan blandas sedan med vatten och kokas. Även om sojamjölken är relativt ny i Sverige har den funnits under en mycket lång tid i Kina och andra asiatiska länder.
 

Smak:

Lätt nötig. Många varumärken har även smaksatta versioner av sojadryck med smaker såsom jordgubbe och choklad.
 

Näring:

Det finns många hälsofördelar förknippade med sojamjölk. Den innehåller mycket protein, vitaminer och mineraler. Den är också låg i kalorier, mättat fett och kolesterol.
 

Passar bäst till:

Flingor, gröt, kaffe, smoothies och bakning.

Mandelmjölk

Hur gör man mandelmjölk eller mandeldryck? Mandelmjölk görs genom att mala mandel till ett fint pulver och sedan tillsätta vatten för att skapa en mjölkaktig vätska. Förhållandet mellan mandel och vatten kan variera, men vanligtvis är det 1:3 eller 1:4.
 

Smak:

Mandelmjölk har en lätt, nötaktig smak som liknar komjölk. Dock är den vanligtvis något sötare än komjölk och har inte samma proteininnehåll, men sötman varierar även mycket beroende på varumärke.
 

Näring:

Mandelmjölk innehåller mycket A-, D- och E-vitamin, samt kalcium och magnesium. Dessutom innehåller den få kalorier och ingen kolesterol.
 

Passar bäst till:

Mandelmjölk används enkelt i kaffe och bakning eller helt enkelt som en egen dryck.

Havremjölk

Havremjölk eller havredryck framställs genom att blanda havre och vatten, och har en krämig, lätt söt smak. Trots att det är ett relativt nytt tillskott bland de veganska mjölkalternativen så har det blivit alltmer populärt de senaste åren. Den är rik på fibrer och protein, och innehåller betaglukan, ett typ av lösligt fiber som kan hjälpa till att sänka kolesterolnivåerna i kroppen. 
 

Smak:

Lätt söt och nötaktig smak som liknar komjölk. Havremjölk är dock tjockare och krämigare än komjölk.
 

Näring:

Havremjölk innehåller mycket vitaminer och mineraler såsom kalcium, fosfor och D-vitamin.
 

Passar bäst till:

Flingor, kaffe, bakning.

Hasselnötsmjölk

Hasselnötsmjölk görs genom att blanda hasselnötter med vatten och sedan sila blandningen. Vätskan som tas fram är ett rikt och krämigt alternativ till komjölk som kan användas på många olika sätt. Oavsett om du dricker den som den är eller använder den som bas för smoothies eller andra recept, är hasselnötsmjölk ett gott och näringsrikt sätt att få till mer mineraler i din kost.
 

Smak:

Hasselnötsmjölk liknar sojamjölk till smaken men sojamjölken är något sötare medan hasselnötsmjölken är tjockare, krämigare och med en kraftigare nötsmak.
 

Näring:

E-vitamin, kalcium och kalium. Den är också låg i både kalorier och fett.
 

Passar bäst till:

Flingor, gröt, kaffe, varm choklad och smoothies.

Ärtmjölk

Ärtmjölk görs av gult ärtproteinisolat. Den har en lätt nötig smak och passar bäst i smoothies eller som ett veganskt alternativ i bakning.
 

Smak:

Neutral, ärtliknande och inte särskilt söt.
 

Näring:

Rik på protein och kalcium och låg fetthalt och lågt sockerinnehåll. Den innehåller också mycket järn, D-vitamin och essentiella aminosyror.
 

Passar bäst till:

Ärtmjölk är ett bra val i smoothies för att addera extra protein.

Potatismjölk

Att Sverige är ett land som gillar potatis är ju glasklart, men visste du att det nu även finns att köpa potatismjölk? Potatismjölk eller potatisdryck görs på potatisstärkelse och vatten. Det är även ett bra alternativ för de som är allergiska eller har intolerans mot gluten, soja och nötter.
 

Smak: 

Neutral, något besk.
 

Näring:

Kalcium och D-vitamin.
 

Passar bäst till:

Kaffe.

Rismjölk

Rismjölk är gjord på ris och har funnits i asiatiska länder som Kina under en lång tid. Den är vanligtvis tunn och något söt. Risdrycken görs genom att mala ris till ett fint pulver och sedan blanda det med vatten. När rismjölken har blandats silas den för att avlägsna eventuella fasta delar.
 

Smak: 

Neutral, lite söt, tunn.
 

Näring:

Kalcium och A-, B- och D-vitamin.
 

Passar bäst till: 

Matlagning, som dryck.

Recept med vegomjölk

Spana in vår receptsajt och hitta härliga idéer på recept med mandelmjölk, havremjölk, kokosdryck och mer!

ANNAT INSPIRERANDE INNEHÅLL:

Allt om vegansk och vegetarisk kost

Här förklarar vi de vanligaste begreppen kring växtbaserad kost.


Läs mer

8 vego-måsten till köket

Användbara tips för dig som vill äta mer växtbaserad mat!


Läs mer

Rätt matfett till rätt maträtt!

Kallpressad eller varmpressad olja? Mättat eller omättat fett?


Läs mer